V několika hodinách přírodovědy se žáci pátého ročníku seznamovali s neživou přírodou, která je důležitá pro přežití všech živých organismů. Povídali jsme si o tom, odkud se na naší planetě vezme světlo a teplo, co to je vzduch a o vodě a jejím neustálém koloběhu. A protože některé pojmy jsou pro žáky abstraktní, tak jsme si trochu pomohli jednoduchými chemickými pokusy, kterými jsme si ukázali, jak se třeba projevuje plyn – oxid uhličitý, který je obsažen, jak ve vzduchu, tak ve vodě.
Tančící rozinky.
Pokus s tančícími rozinkami demonstruje princip hustoty a reakci oxidu uhličitého ve vodě. Žáci si připravili sklenici s roztokem jedlé sody a octa. Do sklenice vložili rozinky a sledovali, jak se začnou rozinky pohybovat – nejprve klesnou na dno, ale pak je bublinky oxidu uhličitého vynesou zpět na povrch. Tento proces se opakuje a rozinky vypadají, jako by tancovaly.
Proč se to děje?
Když se oxid uhličitý uvolňuje, bublinky se přichytí na povrch rozinek. Ty se stanou lehčími a vystoupají na hladinu. Na povrchu bublinky prasknou a rozinky opět klesnou, dokud se celý proces nezopakuje.
Nafukující se rukavice.
U dalšího pokusu se žáci snažili nafouknout gumovou rukavici, aniž by do ní sami foukali ústy vzduch. Do sklenice nalili ocet, do rukavice vsypali jedlou sodu, rukavici poté nasadili na hrdlo sklenice a zvedli ji, tak aby se jedlá soda přesypala do sklenice. Jakmile se soda smísila s octem, začalo docházet k chemické reakci, při níž se uvolnil oxid uhličitý. Tento plyn nafoukl rukavici, která se zdánlivě „sama“ zvedala.
Jak to funguje?
Jedlá soda reaguje s kyselinou octovou a v octu začne vznikat oxid uhličitý. Uvolněný plyn nemá kam uniknout, a tak postupně nafukuje rukavici.
Ubrousek pod vodou
V tomto pokusu jsme chtěli zjistit, zda když ponoříme skleničku dnem vzhůru do vody, tak uvnitř skleničky může zůstat vzduch a voda se dovnitř skleničky nedostane.
Žáci vzali malou skleničku, do které zmuchlali ubrousek tak, aby po otočení skleničky vzhůru nohama nevypadl. Skleničku s ubrouskem uchopili do ruky a ponořili do vody ve velké nádobě. Skleničku vkládali do velké nádoby kolmo.
Když skleničku opět vytáhli z vody, zjistili, že je ubrousek suchý.
Proč to tak je?
Ve skleničce je vzduch. Jestliže ji ponoříme do vody dnem vzhůru, vzduch zůstává, protože nemá kam unikat. Má totiž menší hustotu než voda, proto zůstává pořád nad ní. I ubrousek zůstává pod vodní hladinou ve vzduchu. Proto je po vytažení sklenky z vody suchý.
A že si se všemi výzvami žáci poradili na jedničku, se můžete přesvědčit na video odkazech pod jednotlivými pokusy, které si můžete s dětmi také vyzkoušet sami doma.
Mgr. Simona Brudovská