Na začátku února se uskutečnila první společná hodina přírodopisu, na které se setkali osmáci se žáky třetí třídy. Téma bylo jasné – seznámit mladší žáky s novou učebnou přírodopisu a prozkoumat svět přírody prostřednictvím jednotlivých stanovišť. Stanoviště byla rozmanitá a každé z nich představovalo jinou oblast přírodopisu a třeťáci si tak mohli vyzkoušet a osvojit nové vědomosti o živé i neživé přírodě.

Osmáci si připravili povídání o vesmíru i s interaktivními pomůckami a hádankou, výstavku nerostů a hornin, a tak děti poprvé viděli, jak vypadají nerosty jako síra, sůl kamenná a horniny žula a černé uhlí. Poté mohli třeťáci pomocí dvou druhů mikroskopů nahlédnout do tajemného mikrosvěta hmyzu a různých částí rostlin, které nevidíme pouhým okem.

Na dalším stanovišti na ně čekala kostra lidského těla a anatomická pomůcka – lidské torzo se základními orgány, které si mladší žáci mohli z torza odejmout, pojmenovat a poté opět umístit na správné místo v těle. 

A co by to bylo za hodinu, kdybychom nevyzkoušeli i nějaké kvízy, hádanky a malé testíky s ověřením toho, co jsme se v hodině naučili, a to prostřednictvím interaktivní tabule.

V posledních minutách hodiny čekalo na žáky malé překvapení v podobě únikové hry, kdy se třeťáci rozdělili do skupinek vždy se dvěma osmáky a společnými silami se pustili do vyluštění kódu, který ukončí tuto společnou hodinu.

A co napsat závěrem. V průběhu celé hodiny probíhaly mezi oběma třídami velmi živé a obohacující diskuze – starší žáci tak nejen předávali znalosti, ale také se díky otázkám mladších dozvídali nové pohledy a připomínali si základní pojmy z vlastních hodin přírodopisu. Praktická stránka výuky se ukázala jako velmi inspirující způsob, jak probudit zvědavost a nadšení pro přírodní vědy u mladších dětí.

Atmosféra během celé hodiny byla plná radosti a vzájemného porozumění. Starší žáci si užívali možnost být průvodci a učiteli, zatímco třeťáci objevovali nové informace a ptali se na vše, co je zajímalo. Celý zážitek posílil nejen znalosti z přírodopisu, ale také mezilidské vztahy mezi dětmi různých věkových kategorií. Společné chvíle, kdy se všichni zapojili do her, diskuzí a experimentů, významně podporovaly spolupráci, vzájemný respekt a rozvoj komunikačních dovedností.

Učitelé obou ročníků vyjádřili nadšení nad tím, jak hladce proběhla celá hodina a jak pozitivně se setkání s přírodopisem promítlo do celkového naladění žáků. Organizátoři doufají, že se tento formát společné výuky stane opakovanou tradicí, která přinese další inspirativní projekty a pomůže dětem lépe porozumět krásám a zákonitostem přírody. Závěrem lze říci, že společná hodina přírodopisu byla nejen možností naučit se nové věci, ale také skvělou příležitostí k prohloubení mezilidských vztahů a k předávání zkušeností mezi žáky různých věkových kategorií. Takové projekty rozhodně patří mezi ty, které mají dlouhodobý pozitivní vliv na vzdělávání a rozvoj dětí.

Mgr. Ilona Nosková – 3. třída

Mgr. Simona Brudovská – 8. třída